SLIK GRAVER JEG ØRRET


Man tager

2 ørretfileter ca 800-900 gr tilsammen
2 dl sukker
2 dl salt
pepper
1 potte dill + 2-4 ss tørket fra glass
sort malt pepper
1 flat form eller fat langt nok til filetene.


Hvis du vil filetere selv..
Jeg derimot er så heldig å være kunde på MENY, Sentrum Larvik. Dert kan du være heldig å få hjelp tilsånt helt uten videre.
Mine fileterings dager er kanskje over.

Fremgangsmåte
Bland sukker og salt, strø 1/4 av blandingen i formen. Strø dill og pepper på skinnsiden og legg den ned. Dryss på mer pepper og dill. Legg på noe fersk dill og 2/4 av salt/sukkerblandingen over dette filetstykke. Peppre det andre fileten, legg resten av dillen ned og legg fileten med kjøttsiden ned mot blandingen og den andre fileten. De ligger nå med skinnsidene ut og motsatt vei, enden med spore mot det tykke rygg og hode del på den andre fileen.

Mange vil ha andre smakstilsetninger og prøver med feks einerbær, akevitt, osv.
Jeg har prøvd, men havnet tilbake på dill. Fisk er en god råvare for eksperimenteringen, her dreier det seg om smak og behag. 
Smaken topper røkelaks når som helst, men der har du meg.
HUSK:
Legg filetene motsatt vei, altså spore mot brystdel.
Legg over plastfolie, legg inn i kjøleskap under lett press. Snu en gang i døgnet. 3 døgn så er den klar.
Den milde smakfulle .....
Her er den klar til å serveres til bløtkokt frokost egg. 
Det er start på dagen, det.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?